Programul de accelerare Orange Fab, dezvoltat în 2017 de gigantul francez de telecomunicaţii, a ajuns la un număr de 30 de startup-uri, după ce recent au fost integrate în cadrul programului cinci proiecte noi, câştigătoare ale evenimentului 5G Online Challenge, organizat în această toamnă de Orange.
Printre cele cinci start-up-uri nou admise, se află și start-up-ul INTERACT coordonat de către prof.dr.ing. Constantin Căruntu de la Facultatea de Automatică și Calculatoare și de către conf.dr.ing. Ciprian Comșa de la Facultatea de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației din cadrul Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iaşi.
Start-up-ul INTERACT îşi propune să dezvolte funcţionalităţi de management al traficului rutier, bazate pe tehnologia 5G, folosind reţeaua de mobile edge computing, pentru a susţine schimbul de informaţii dintre toţi participanţii la trafic pentru a putea maximiza siguranţa şi pentru eficientizarea traficul rutier. Aplicaţia îşi propune să reducă riscul şi numărul de accidente, ambuteiajele care au loc în trafic, să reducă consumul de combustibil şi poluarea.
Soluţia dezvoltată de INTERACT se află într-un stadiu incipient, ideea luând naştere în 2015, fiind estimată o perioadă de cinci ani de dezvoltare. În cinci ani proiectul va ajunge în stadiul final, pentru că se dorește o desfăşurare etapizată a proiectului. În primul rând, într-un an va fi finalizat proiectul de intersecţie inteligentă de la Iaşi, intersecție capabilă să preia date din trafic, să monitorizeze traficul şi să facă predicţii, iar datele să fie furnizate către toţi participanţii din trafic.
Într-un articol publicat de ZF Tech Day, Constantin Căruntu, prof.dr.ing. la Facultatea de Automatică şi Calculatoare, Universitatea Tehnică “Gheorghe Asachi” din Iaşi, co-fondator INTERACT, a menționat următoarele:
► Soluţia este într-un stadiu incipient. Am început din 2015, cu alte proiecte de cercetare finanţate de UEFISCDI (Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării). Astfel, am început cu dezvoltarea algoritmilor pentru controlul convoaielor de autovehicule, am continuat cu un studiu de fezabilitate, referitor la utilizarea unor algoritmi inspiraţi din biologie pentru gruparea vehiculelor, finanţat de Continental Automotive România, iar de curând am început dezvoltarea altor algoritmi de localizare precisă utilizând tehnologia ultra-wideband (UWB).
► Pasul următor va fi de a crea grupuri de autovehicule care să comunice şi să se coordoneze, iar asta va mai dura o perioadă pentru că maşini autonome încă nu există, dar vrem să dezvoltăm mai întâi modele pilot pentru a putea testa funcționalitățile.
► Tehnologia 5G acceptă o densitate ridicată a conexiunilor într-o anumită zonă geografică, în timp ce randamentul ridicat și latența scăzută ajută la colectarea și partajarea unei multitudini de informații în timp real.